Petua Pilih Enjin Half Cut
Cara pilih halfcut yang TERBAIK
ni ada sket petua kalo korang nk beli enjin kt kedai potong...
1) bukak radiator cap. pastikan air dalam tu hijau cantek
punyer...lepas tu jangan tutup...biar jek terbukak...pastikan air dalam
tangki spare cukup... (hijau tu kaler coolant, kekadang ada yg merah)
2) bukak oil cap. tgk keadaan dalam enjin samada berkarat @
kekuningan...kalau karat, maknanye enjin da lama tak hidup...kalau
kuning, okla tu...kalau depan kesan hangus...(bau minyak hangus)sendri
mau igt
(kalau hitam dan pekat tak yah amik gak selain tu kalau ada kesan habuk2 besi kat oil cap atau tepi tu takyah amik gak)
3) tarik deep stick...lap 1x...tgk ade kesan minyak tak...(biasa kalau
ade dia jadi berbelang)...kalau ade belang tu...maknanye enjin da lama
tak idup @ minyak enjin lama tak tukar
4) kalau enjin
turbo...cuba lihat sekeliling turbo (terutama pada bahagian ekzos)
samada leaking atau tak...kalau leaking...takyah amik... (kalau bleh
check fin turbo tu ok gak tgk goyang ke tak)
5) biasanye
hafkat, ade ejos separuh...korbankan skit tangan korang yg bersih tu,
"colek" skit pada bahagian dalam ejos tu...tgk ade minyak ke tak...kalau
ade minyak...(atau kesan minyak enjin)...maknenye valve seal da
bocor...
6) tgk mileage...(jangan percaye sgt nih, ade gak yg meter pusing)
7) perhatikan juga sekeliling head dan rocker cover...kat sini biasa
ade banyak habuk melekat, jadi hitam...tu takpe...boleh
cuci...tapi..kalau basah ngan minyak, takyah amik...
8)apabila
korang da betul2 puas hati ngan kriteria2 di atas, barula ko suh dia
stat enjin...dengar dia punye autochoke, jalan ke tak...rpm akan jadi
tinggi masa autochoke nih on...
9) kat item 1 tu, aku cakap
jangan tutup radiator cap kan?...ha...masa enjin baru nak start ni lah
banyak rahsia tentang enjin tu yg boleh ko tau...tgk samada air dalam
raditor tu, melompat keluar ke tak...kalau melompat jek...ko suh tokey
tu matikan enjin, simpan balik hafkat tu, takyah amik...konpom banyak
problem hafkat tu...lepastu ko biar je sambil tgk air dalam radiator tu,
kurang atau tak...dalam masa yg sama, tgk dekat ejos, mesti ade sedikit
asap warna putih @ hitam (normal nih, sebab pembakaran belum lengkap,
tambah lak enjin tgh sejuk) dan sedikit air akan meleleh @ merecik
melalui ejos...ini tandenye....enjin tersebut berada pada tiptop
condition...
10) perkara yg paling PENTING sekali masa beli
hafkat nih, biar enjin hidup sampai kipas automatik jalan
sendiri...jangan bukak air cond dulu...biar dia jalan dulu...lantakla
kalau tak cukup minyak pun...suh tokey tu tambah lagik petrol tu...cakap
la yg kita nak beli...dia mesti layan punyer...dengar betul2 dia punye
idling, elok ke tak...
11) bila kipas dah pusing...em...kalau
boleh biar sampai cut...tgk ade semput ke tak...kalau semput...mintak
turun harga,...mungkin plug da tak elok...(sampai stage nih, korang
mesti beli, kalau tak beli, hah, siap la korang kena hamun ngan tokey
tu...
12) lepas tu...barula korang cek functional setiap
controller...aircond, lampu hujan, lampu besar, lampu highbeam,
signal-yg penting nyale, kelip ke tak kelip ke, bukan salah lampu tu,
sebab signal belakang takde, so relay jadik tak betul, lepas tu tgk
lampu2 meter, temperature tu jangan lupa, jgn lebih separuh,
jam,...kalau salah satu dari pada nih tak function, mintak turun harge
kaw2 punyer...
13) pastikan korang dapat complete with rear
disk brek c/w absorber, tangki minyak, dan floor mat...kalau takde,
mintak turun harge lagik...
yg penting sekali.....lepas idupkan
engine...biarkan lebih kurang 5minit lepas tu tekan clutch....kalau rpm
drop maknanya main bearing dah lingkup.
No comments:
Post a Comment