Pages

Monday 19 September 2011

HOS AIR BOCOR....

   

Hari ni mase nak balik rumah tiba-tiba tempeture naik laa... pe lagi cari la port nak parking.. lepak la jap minum kat kedai mamak jap bagi enjin sejuk sikit sambil memikirkan kos yg bakal keluar jap agi.. dh sejuk tu aku check la punca tempeture naik.. chek punye chek sekali hos paip bwh injection bocor da.. ade la dalam seinci.. hmm.. call pomen jap tanye inisetif nak menggerakkan kereta aku ni.. aku pun buka la hos paip tu dengan menggunakan playar.. ingatkan susah.. senang je rupenye.. pastu aku potong la bahagian yang bocor tu.. pastu aku pasang balik hos tu kembali macam asal.. cume pendek sikit la sbb tempat yang bocor tu aku dah potong.. isi air balik dlm radiator sbb air dah kering.. then start enjin.. biar jap 5 minit.. hmm.. alhamdulillah... tempeture dh ok mcm biase.. tapi kereta masih tak boleh nak jalan jauh.. cume boleh la setakat nak sampaikan rumah... singgah jap kedai spare part cari hos paip yang bocor tu... harga hos tu RM8 je.. sampai je rumah aku biarkan enjin aku sejuk... dh sejuk tu aku tukarla hos air tu kepada yang baru... kalau kat kedai entah berapa ringgit la dia cas harga.. nasib baik la tau sikit2 ilmu kereta ni... bagi pengguna kereta tu biarla kita tau basic-basic pasal kereta...RM8 kite buat sendiri, silap-silap kat kedai boleh kene tipu mencecah sampai RM80...

No comments:

Post a Comment